Le 3ème Dimanche de Carême: 3rd Sunday of the Lent

Publié le 7 Mars 2015

Évangile de Jésus Christ selon saint Jean

(Jn 2, 13-25)

Comme la Pâque juive était proche,
Jésus monta à Jérusalem.
Dans le Temple, il trouva installés
les marchands de bœufs, de brebis et de colombes,
et les changeurs.
Il fit un fouet avec des cordes,
et les chassa tous du Temple,
ainsi que les brebis et les bœufs ;
il jeta par terre la monnaie des changeurs,
renversa leurs comptoirs,
et dit aux marchands de colombes :
« Enlevez cela d’ici.
Cessez de faire de la maison de mon Père
une maison de commerce. »
Ses disciples se rappelèrent qu’il est écrit :
L’amour de ta maison fera mon tourment.
Des Juifs l’interpellèrent :
« Quel signe peux-tu
nous donner
pour agir ainsi ? »
Jésus leur répondit :
« Détruisez ce sanctuaire,
et en trois jours je le relèverai. »
Les Juifs lui répliquèrent :
« Il a fallu quarante-six
ans pour bâtir ce sanctuaire,
et toi, en trois jours tu le relèverais ! »
Mais lui parlait du sanctuaire de son corps.


Aussi, quand il se réveilla d’entre les morts,
ses disciples se rappelèrent qu’il avait dit cela ;
ils crurent à l’Écriture
et à la parole que Jésus avait dite.
Pendant qu’il était à Jérusalem pour la fête de la Pâque,
beaucoup crurent en son nom,
à la vue des signes qu’il accomplissait.
Jésus, lui, ne se fiait pas à eux,
parce qu’il les connaissait tous
et n’avait besoin d’aucun témoignage sur l’homme ;
lui-même, en effet, connaissait ce qu’il y a dans l’homme.

Homélie

Dieu nous donne les signes de sa présence et les prophètes nous aident à les comprendre. La loi du Seigneur est pleine d’amour divin qui nous mène vers l’amour humain. C’est un chemin du bonheur et de joie. Nous cherchons toujours les signes de cet amour divin et ces signes sont importants pour nous pour que nous puissions nous y engager pleinement.

C’est normal que le peuple d’Israël ait cherché un signe. Cependant il ne voit pas que la présence de Jésus même est un signe d’espérance et de vie. Comme ce peuple de Dieu nous explorons toujours les choses extraordinaires, en conséquence nous ratons tous les RDVs que le Seigneur nous donne quotidiennement à travers les événements qui nous entourent.

Signe et gage de la présence de Dieu au milieu de son peuple, le Temple de Jérusalem était pour les Juifs un lieu particulièrement important. Jésus nous y invite à la rencontre de Dieu, à sa maison, la maison du Père. Malheureusement à Jérusalem il ne voit pas la maison du Père, donc sa colère est bien justifiée. Les personnes responsables au lieu de respecter la présence de Dieu, ils ont transformé la maison de son Père, en un centre commercial. Chaque fois que cette rencontre qui rend la vie aux hommes n’est pas privilégiée, c’est une commercialisation de la spiritualité. Que notre maison soit une maison du Seigneur où les membres qui habitent dans cette maison vivent dans le Seigneur et par le Seigneur.

Au regard de ce monde ce comportement du peuple de Dieu peut-t-il paraître comme une folie ou un scandale. Pour nous ce chemin d’amour et de pardon éprouvé à la Croix, est un chemin du bonheur et de joie que l’Eglise nous propose dans ce temps du carême. Très souvent ces signes sont invisibles et sont rejetés par le monde.

Que nos enfants reconnaissent les signes d’amour, d’espérance et de vie dans notre société et dans nos familles. Favorisons le vrai amour et le partage dans notre rencontre habituelle, soit dans notre lieu du travail, soit dans notre lieu du rassemblement.

Nous pouvons prier ainsi, en ce jour, nous nous tournons vers toi pour te confier nos désires et notre désir de conversion. Nous voulons bien nous ouvrir au projet de l’amour de Dieu. Fais-nous revenir vers toi. Et pour que chaque jour nous soit profitable, ouvre nos cœurs et nos esprits à l’intelligence et à la sagesse de ton amour et de ta loi. Amen

In English

Scripture: John 2:13-25

13 The Passover of the Jews was at hand, and Jesus went up to Jerusalem.14 In the temple he found those who were selling oxen and sheep and pigeons, and the money-changers at their business. 15 And making a whip of cords, he drove them all, with the sheep and oxen, out of the temple; and he poured out the coins of the money-changers and overturned their tables. 16 And he told those who sold the pigeons, "Take these things away; you shall not make my Father's house a house of trade." 17 His disciples remembered that it was written, "Zeal for your house will consume me." 18 The Jews then said to him, "What sign have you to show us for doing this?" 19 Jesus answered them, "Destroy this temple, and in three days I will raise it up." 20 The Jews then said, "It has taken forty-six years to build this temple, and will you raise it up in three days?" 21 But he spoke of the temple of his body. 22 When therefore he was raised from the dead, his disciples remembered that he had said this; and they believed the scripture and the word which Jesus had spoken. 23 Now when he was in Jerusalem at the Passover feast, many believed in his name when they saw the signs which he did; 24 but Jesus did not trust himself to them, 25 because he knew all men and needed no one to bear witness of man; for he himself knew what was in man.

Homily

We are entering in to the third Sunday of Lent and Jesus is in the Temple, a place of prayer, a sacred place, where people believed that it was the dwelling presence of God, the Almighty God. Jesus, who is a revolutionary, comes to overthrow the worship of Jews, a cult that has made them live. He is challenging them to destroy this temple to be reconstructed within three solemn days. Jesus is filled with anger. What is the justification that St. John presents to such anger? "Zeal for your house will consume me. " Jesus’ love for the Father and his desire to privilege such place in to be a holy place is the reason for such nonviolent anger. The Temple is to be a meeting place, the divine encounter, not a meeting place for merchants.


How can we apply the message of the Gospel in our daily lives? As St. Paul tells us that we are temples of the Holy Spirit, perhaps, it is a call to purify our heart, our way of thinking, acting, etc. Jesus recognized that this sacredness in the Temple and it is in this recognition that He wished to purify it. Have we recognized that God dwells in us? Do we feel that we are bearers of the Word of hope to the people of the world? Do we feel the need to purify ourselves? If our thought is not good, how can we act correctly? It's not all that enters from outside that makes man impure man, but all that comes from the mouth of men, says the Lord. Let's ensure and watch our thoughts and words, because our actions are rooted in these thoughts.


There is also a pastoral dimension in this gospel. The Church is the body of Christ and Jesus is the head of this Church. We are members of the body of Christ. God is with us. In the first reading God reminds the people of Israel all that He has done, particularly from Egypt to the promised land. He assures us that He will do the same for us, today and forever. A God who so loves us, that He allowed his only Son to be crucified for us.


As Jesus said to the Samaritan, now Jesus wants to teach us how to worship God "in spirit and in truth. If we have a fervent love for God, we will understand how much God loves us in Jesus Christ. In this unconditional relationship, we can not negotiate, because God gives us in Jesus freely. It is in this perspective that we are called to understand the anger of the Lord.


Jesus wants to purify the Temple, He wants to purify us. The sellers of this Temples, it is each of us, our selfishness, individualism, etc. My friends, let us say with the prodigal son, "I will arise and go to my father." Let us not move away from the Father who loves us and now he is waiting for us.


Be with us, Lord, that your word produces fruits of conversion in our heart. We are aware of our weaknesses, you who are love, restore us with love. Amen.

Rédigé par JOHNBOSCO

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